Sezon letni czas zacząć

Chociaż za oknem tego nie widać, nareszcie na polskie lotniska i niebo wraca letni okres prosperity. Letni sezon, który właśnie się rozpoczyna, to przecież okres żniw w sektorze lotniczym, w którym to przewoźnicy uruchamiają nowe połączenia, zwiększają częstotliwości, wracają trasy zawieszone na sezon zimowy.

W efekcie, mniejsze polskie lotniska budzą się z zimowego snu, a większe przyspieszają. Główni sprawcy to oczywiście Ryanair i Wizz Air, którzy kolejny rok z rzędu będą toczyć walkę o prymat na polskim niebie. Wydawało się, że zwycięzca został już jakiś czas temu ogłoszony. Tymczasem Węgrzy kontratakują, planując uruchomienie w tym sezonie nawet ponad 20 nowych tras z Polski. Co więcej, Wizz Air wyraźnie nie odpuszcza rynku mazowieckiego i intensyfikuje działalność na Lotnisku Chopina, starając się zrównoważyć ewidentną przewagę Irlandczyków, stacjonujących w swej twierdzy Modlin.

Pasjonująca to walka, która skutkuje wypiekami na twarzach tak ekspertów branżowych (obstawiających rynkowego zwycięzcę), jak i pasażerów już planujących wakacyjne loty. A przecież nie tylko dwaj główni low-costowcy się zbroją. Inwestuje też Adria w Łodzi, KLM i SWISS w Krakowie, CSA w Poznaniu i Gdańsku (a to tylko kilka przykładów).

Pozostaje zapytać: czy rynek sprosta temu wzrostowi podaży i przekona inwestujących u nas przewoźników o słuszności tej decyzji? Jestem przekonany, że tak. Wielokrotnie już namawiałem do bardziej optymistycznego spojrzenia na polski rynek transportu lotniczego. Może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale nadal jesteśmy jednym z najbardziej obiecujących rynków lotniczych w Europie.

Szykuje się rok rekordów.

bartosz-baca

Jestem jednym z założycieli i Partnerem w BBSG. Jestem też ekspertem Komisji Europejskiej ds. rynku lotniczego. W pracy dla sektora lotniczego staram się poszukiwać nowych modeli wzrostu przychodów pozalotniczych i synergii we współpracy pomiędzy firmami lotniczymi a podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu tej branży. Fascynuje mnie obszar związany z poprawą doświadczenia pasażerów i innowacyjne podejście do tworzenia nowych usług dla pasażerów.

Pracuję dla jednostek sektora publicznego, które usprawniają swoje systemy przyciągania inwestycji i chcą bardziej skutecznie stymulować rozwój gospodarczy miast i regionów.

Wcześniej pracowałem w zespole Transportu Infrastruktury i Sektora Publicznego w PwC. Jestem absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Prawa Uniwersytetu Rennes 1 we Francji oraz Studiów Podyplomowych: Zarządzanie i Finansowanie w Sektorze Transportu Lotniczego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

bartosz-baca