Czeska inwazja

Tytuł tego komentarza jest być może trochę prowokacyjny, ale na szczęście nie chodzi o rewanż za zajęcie Zaolzia w 1938 r., czy „bratnią pomoc” w 1968 r. Tym razem mamy do czynienia z ekspansją na rynku lotniczym, która na szczęście z konfliktem zbrojnym nie ma nic wspólnego. Choć może jednak trochę ma?

Otóż CSA – narodowy przewoźnik z Czech, ogłosił właśnie uruchomienie połączenia z Łodzi do Pragi i do Edynburga oraz z Rzeszowa do Edynburga. CSA inwestuje więc nie tylko w połączenia sezonowe i częściowo zasilające rozwijany, przynajmniej w teorii, we współpracy z Korean Air, mini-hub w Pradze, ale również chce wykorzystać nieskonsumowany do tej pory potencjał ruchu z polskich lotnisk regionalnych (przykładem trasy do Edynburga).

Jeśli chodzi o potencjalne „militarne” tło tych decyzji, to przypomnę, że CSA przez wiele lat korzystał ze swojej rynkowej rosyjskiej niszy, oferując w szczytowym momencie z Pragi nawet 6 destynacji rosyjskich. Wraz z konfliktem na Ukrainie i spadkiem ruchu na tych trasach CSA musi szukać nowych rynków. I stąd chyba ekspansja w Polsce.

Pozostaje mieć nadzieję, że oferta okaże się stabilna i nie powtórzy się historia wcześniej ogłoszonego sezonowego połączenia na trasie Gdańsk-Poznań-Praga. Loty miały rozpocząć się w maju tego roku, a ostatecznie nic z tego nie wyszło. O niepewnym charakterze oferty CSA może też świadczyć brak jasności co do przyszłości samego przewoźnika. Po zmianach w strukturze właścicielskiej i przejęciu wiodącej roli przez Korean Air przyszłość CSA jest nadal niepewna. Wielu twierdzi, że do końca nie wiadomo po co Koreańczycy zaangażowali się kapitałowo nad Wełtawą. Pozostaje mieć nadzieję, że oni wiedzą.

bartosz-baca

Jestem jednym z założycieli i Partnerem w BBSG. Jestem też ekspertem Komisji Europejskiej ds. rynku lotniczego. W pracy dla sektora lotniczego staram się poszukiwać nowych modeli wzrostu przychodów pozalotniczych i synergii we współpracy pomiędzy firmami lotniczymi a podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu tej branży. Fascynuje mnie obszar związany z poprawą doświadczenia pasażerów i innowacyjne podejście do tworzenia nowych usług dla pasażerów.

Pracuję dla jednostek sektora publicznego, które usprawniają swoje systemy przyciągania inwestycji i chcą bardziej skutecznie stymulować rozwój gospodarczy miast i regionów.

Wcześniej pracowałem w zespole Transportu Infrastruktury i Sektora Publicznego w PwC. Jestem absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Prawa Uniwersytetu Rennes 1 we Francji oraz Studiów Podyplomowych: Zarządzanie i Finansowanie w Sektorze Transportu Lotniczego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

bartosz-baca