To interesujące stwierdzenie padło w jednym z artykułów komentujących sytuację w branży turystycznej. A konkretnie dotyczyło wyjazdów Polaków na zagraniczne wakacje. Ze względu na sytuacje polityczną i kwestie bezpieczeństwa zmieniają się kierunki wyjazdów, a dynamika tych zmian jest ogromna. Wprawdzie w te wakacje wielu rodaków wybrało urlop w kraju, ale okazuje się, że mimo to rynek zagranicznych wyjazdów wakacyjnych rośnie i do końca roku może to być nawet wzrost kilkunastoprocentowy. Do tego coraz agresywniej na kierunki wakacyjne wchodzą przewoźnicy niskokosztowi. Sytuacja jest skomplikowana, obarczona ryzykiem, ale optymistyczna. Optymistyczna ponieważ rynek rośnie, ale też z jeszcze jednego powodu.
Na polskim rynku utrwalił się podział rynku czarterowego, w którym liderem jest Lotnisko Chopina, a wśród lotnisk regionalnych Katowice Airport. Inne lotniska mają swoje udziały i starannie je pielęgnują. Dynamika zmian udziałów była nieznaczna i w jakimś sensie wszystkim taki stan rzeczy odpowiadał. Bez szału, ale przewidywalnie.
Dziejące się obecnie „przewrócenie rynku do góry nogami” stanowi szansę dla odważnych graczy. Lotnisk, które od dłuższego czasu próbowały wykroić dla siebie większy kawałek czarterowego tortu, a na stabilnie rozwijającym się rynku było to niezmiernie trudne. Nie oznacza to, że teraz to „bułka z masłem”, ale każde rynkowe zamieszanie stwarza szansę dla odważnych i kreatywnych graczy. Przynajmniej warto spróbować, dać sobie szansę i może przewrócić ten rynek do góry nogami do końca.
Jestem jednym z założycieli i Partnerem w BBSG. Od ponad 10 lat zawodowo związany z branżą lotniczą. Pracowałem dla lotnisk, linii lotniczych, firm handlingowych, samorządów i instytucji rządowych, inwestorów prywatnych w Polsce i w regionie CEE. Realizowałem projekty doradcze obejmujące zagadnienia strategiczne, rozwojowe, plany biznesowe, finansowanie i współpracę z inwestorami i podmiotami prywatnymi.
Szczególnie angażuję się w planowanie rozwoju działalności lotnisk, współpracę przewoźników i lotnisk, rozwój połączeń lotniczych, poprawę connectivity, współpracę różnych środków transportu. Pracuję też nad projektami z zakresu rozwoju gospodarczego i wpływu komunikacji lotniczej na atrakcyjność inwestycyjną regionów i miast. Interesują mnie zagadnienia wpływu działalności lotniczej na rozwój gospodarczy i społeczny – powiązanie wyzwań rozwojowych dla kraju i regionów z działaniami biznesowymi na poziomie poszczególnych podmiotów.
Jestem absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Minnesota – Carlson School of Management, gdzie zdobyłem tytuł MBA.